top of page

Leer-Werk NextGen

Samen Groeien naar Werkbaar Succes

Al jarenlang heeft ROJM een succesvolle samenwerking met het Deeltijds Onderwijs om jongeren te begeleiden bij hun initiële stappen richting werkgelegenheid. Het uiteindelijke doel is dat deze jongeren een contract verwerven bij een werkgever, bij voorkeur een voltijds dienstverband na het voltooien van hun opleiding.

Fases van Begeleiding:

1. Aanloopfase Vorming:

In deze initiële fase ligt de nadruk op vorming. Jongeren krijgen de kans om zowel zichzelf als de arbeidsmarkt beter te begrijpen, zodat ze een helder beeld krijgen van hun toekomstige rol in de arbeidsmarkt. ROJM onderscheidt zich door jongeren snel en individueel te begeleiden naar en tijdens stages met aanzienlijke leerkansen.

Pedagogische Voordelen:


- Zelfbewustzijn: Jongeren leren zichzelf beter begrijpen, hun sterke punten en gebieden die ontwikkeling behoeven.
- Loopbaanoriëntatie: De focus op zelfontdekking helpt jongeren bij het identificeren van hun doelen en interesses op de arbeidsmarkt.

2. Aanloopfase Werkervaring:

 

Wanneer jongeren voldoende vaardigheden hebben ontwikkeld voor banen binnen hun studierichting, komen ze in de aanloopfase voor werkervaring terecht. Dit is de voorbereiding op een baan met een contract bij een reguliere werkgever. De begeleiding van ROJM is gericht op het brengen van de competenties naar een professioneel niveau voordat de volgende stap naar een contract kan worden gezet.

Pedagogische Voordelen:


- Vaardigheidsontwikkeling: Jongeren krijgen de kans om hun vaardigheden en competenties te verfijnen voor de arbeidsmarkt.
- Carrièrevoorbereiding:Ze worden beter voorbereid op het succesvol betreden van de arbeidsmarkt na hun opleiding.

3. Intensieve Begeleiding Alternerend Leren (IBAL):

 

Wanneer jongeren beginnen te werken met een deeltijds contract, is voortdurende begeleiding cruciaal. ROJM speelt dan een sleutelrol bij het faciliteren van effectieve communicatie tussen de jongere en de werkgever. Tijdens deze fase worden de 10 essentiële competenties die elke werkgever verwacht verder ontwikkeld, zoals teamwork, organisatievaardigheden en zelfstandigheid. Het streven is naar een blijvende werkrelatie die zich voortzet na het voltooien van de schoolperiode.

Pedagogische Voordelen:


- Professionele Ontwikkeling: Jongeren bouwen hun professionele vaardigheden uit en passen deze toe in een werkomgeving.
- Werkgeversvaardigheden: Ze verwerven belangrijke werkgerelateerde competenties die hun duurzame inzetbaarheid vergroten.

Deze drie projecten worden mede mogelijk gemaakt door financiële steun van het Europees Sociaal Fonds (ESF) en in samenwerking met scholen worden jaarlijks meer dan 70 jongeren begeleid. Het overgrote deel van hen maakt een succesvolle overgang naar de arbeidsmarkt, wat zowel pedagogische als sociale voordelen heeft voor zowel de jongeren als de bredere gemeenschap.

Moderne arbeiders

Partners

bottom of page